Mindfulness in company?

mindfulness_in_companyMindfulness een hype? Misschien, maar wel een hype met inhoud. Zelfs in de reguliere geneeskunde erkent men nu dat mindfullness helpt bij de behandeling van klachten. Er zijn verscheidene therapieën, zoals ACT (Acceptance and Commitment Therapy) gebaseerd op mindfulness. Vooral bij behandeling van pijn wordt ervan gebruik gemaakt.

Maar werkt mindfullness ook in company? En hoe ziet dat er dan uit? Er is een leuk boekje* van Edel Maex, Belgisch mindfullness-goeroe, waarin hij betoogt dat openheid basisvoorwaarde is voor communicatie. Pas als je je eigen oordelen even kunt vergeten en werkelijk open kunt staan voor het verhaal van de ander, is communicatie mogelijk. Stel je eens voor hoe dat in company zou werken.

Onlangs gaf ik een training over interdisciplinair werken. Prachtig moment was toen een maatschappelijk werker ons toevertrouwde: “Ik dacht dat ik goed kon luisteren, maar nu snap ik dat ik vaak luisterde of die ander hetzelfde bedoelde als ik.” Je kunt je al voorstellen wat er gebeurde wanneer hij ontdekte dat een ander níet hetzelfde bedoelde: overtuigen, of nog eens zijn eigen standpunt verduidelijken, meer zijn best doen. Of misschien… stelde hij wel een vraag, en werd hij benieuwd.

Mindfulness in company betekent dus nieuwsgierig zijn en de bereidheid tot loslaten. Pas dan kun je echt samenwerken, elkaars kwaliteiten zien, hoe ze verschillen en elkaar kunnen aanvullen. Het feit dat er verschillen zijn in een organisatie is namelijk een zegen; je moet alleen zorgen dat je die verschillen weet te benutten.

Maar wat nu als je vanuit gewoonte steeds de platgetreden paden bewandelt, hoe kom je dan tot verandering? Overtuigen is immers nog steeds de meest verkochte training (wie zij mij dat laatst nou…?). Het is werkelijk een kwestie van oefenen. Het is een kwestie van stil gaan zitten en observeren wat er gebeurt. Niet door, door, door, van de ene bezigheid naar de andere, maar op gezette tijden stil houden en reflecteren. Het is leren vragen te stellen. Soms merk ik in coaching hoe moeilijk mensen dat vinden. Niet dat ze geen vragen kúnnen stellen, maar er gewoon niet opkomen dat je een vraag kunt stellen als je bv. in discussie verzandt.

En er is meer, natuurlijk, maar dit is een blogtekst en geen artikel of kant en klare handleiding, of, of…
Leuk dat bloggen 🙂

*Open Mind. Anders kijken naar de werkelijkheid. - Edel Maex, Witsand Uitgevers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *